שלא ימרחו אתכן

 על רעלים וחומרים מסוכנים בקוסמטיקה

 

יש לא מעט מוצרי טיפוח שהייתי מדביקה להם את אותה חותמת שיש בסיגריות "זהירות מסוכן לבריאות" אבל במקום זה יש להם רישיון של משרד הבריאות והם מוצגים לנו על המדפים תחת מילות שיווק מפתות ועיצוב ידידותי ומזמין.
נכון, אנחנו חשופות לכימיקלים רבים וקשה מאוד להימנע מהם. אבל כשמדובר בקוסמטיקה הבחירה היא בידיים שלנו, אנחנו בוחרות מה כן יכנס ומה לא. מעבר לכך הצריכה של מוצרי קוסמטיקה בשגרה שלנו היא רבה ויומיומית: משחת שיניים, סבון, שמפו, קרם לחות, קרם הגנה, משחות טיפוליות... בממוצע אנחנו משתמשות בכ- 9 מוצרי קוסמטיקה ואיפור ביומיום במשך כל החיים ולכן הסיכון לנזק הוא גדול ומצטבר.
העור הוא חלק ממערכת איברים המזינים ונתמכים אחד בשני. תפקידו של העור הוא להגן על האיברים הפנימיים שלנו, דרך נקבוביות העור נפלטים רעלים מהגוף החוצה. אסור לנו לשכוח שזהו איבר חי, נושם וסופג. חלק מהחומרים חודרים ישירות לתאים, לשומן ולמחזור הדם וחלקם אינם יודעים לצאת משם ונשארים בגופנו.
בתעשיית הקוסמטיקה נעשה שימוש בחומרי שימור, הקצפה, בישום ולחות אשר מסוכנים לבריאות ולסביבה! השימוש היומי במוצרים, בגילאים קריטיים כמו: ינקות וגיל ההתבגרות תקופות בהן הגדילה מואצת וחשובה כמו מערכת הרבייה והמוח או בזיקנה כאשר המערכת המטבולית והחיסונית חלשה ופגיעה יותר. עלולות לגרום לתופעות לוואי קשות כמו: סחרחורות, כאבי ראש, אלרגיות, בעיות עור ואפילו התפתחות של תאים סרטניים מסוגים שונים תופעה שהולכת ומתעצמת בשנים האחרונות. ישנם לא מעט מחקרים שמעידים על הצטברות רעלנים בגוף עקב שימוש בחומרי קוסמטיקה מזיקים והקשר שלהם לבעיות שהוזכרו מעלה.
הרכיבים שמופיעים על גבי המוצרים מוצגים תחת שמות משונים, לפעמים אפילו רכיבים בריאים וטובים מופיעים בשמות לא מוכרים וזאת בניסיון לתת שמות אוניברסליים. תכלס אם אתן מסתכלות ברשימת המרכיבים ולא מבינות שום מילה או שיש רשימת מספרים עדיף שתשאירו את המוצר על המדף.
בואו נכיר את החומרים הנפוצים והמסוכנים בקוסמטיקה:
חומרי הקצפה- SLS - sodium lauryl sulphate
מטרתו במוצרי הקוסמטיקה: ליצור קצף רב ויציב, בתוספת מלח הוא מסמיך את המוצר וגורם לאשליה של חומר מרוכז. בנוסף הוא אחראי על פירוק המולקולה השומנית והחדרה שלה.
חומר זה נמצא כמגרה את העור, מעודד התפרצות של פסוריאזיס (במקרה שהוא רדום), עוצר תהליכי ריפוי טבעיים בגוף, עלול לפגוע בעיניים ולעודד התפתחות קטרקט, במוח, בלב ואפילו חשוד כמסרטן.
שמן מינרלי Mineral oil- תוצר לוואי שמופק מנפט.
אוטם את העור ומונע הפרשת נוזלים החוצה. חשוב לזכור שאחד התפקידים החשובים של העור הוא לאפשר דרכו יציאה של רעלים מתוך הגוף החוצה.
הוא נמצא במוצרים קוסמטיים תעשייתיים רבים ואפילו בשמן תינוקות (אני מאוד מקווה שאין בו שימוש בתינוקות..) קרמי לחות, שפתונים ומשחות טיפוליות.
פראבנים Paraben- קבוצת חומרים משמרים
נועד לשמר מוצרים המכילים מים כמו שמפו, סבון וקרמים שונים. הפארבנים חשודים כמסרטנים ומעוררי אלרגיות קשות.
פונוקסי אתנול- חומר משמר נוסף, נפוץ בקוסמטיקה אורגנית כשהוא מעורבב עם חומר נוסף ויושב על המדף הוא הופך לחומר דמוי פורמלין.
טלק- מינרל טבעי שעובר תהליך עיבוד של ייבוש וטחינה, אך למרות היותו חומר ממקור טבעי הוא חומר בעייתי מאוד. הוא סותם נקבוביות ומונע מהעור לנשום, חודר ומצטבר בריאות ועלול לגרום לבעיות נשימה, נמצא קשר ישיר בין השימוש בו לבין סרטן השחלות.
בושם / ריח סינטטי Parfume או Fragrance- חומרי בישום סינטטיים.
כדי להפיק ריח סינטטי יש צורך באלפי כימיקלים שרובם מסוכנים, חודרים אל מחזור הדם והוכחו כמחוללי מחלות כמו סרטן, משפיעים על ההורמונים, גורמים למומים, אלרגיות, כאבי ראש, קשיי נשימה, הפרעות עצביות, בעיות נירולוגיות, מונעים התנקות של רעלים דרך העור, מצטברים ברקמות שומן והרשימה עוד ארוכה.
ריח טבעי או סינטטי חודר במגע עם העור אל מחזור הדם ואפילו גם דרך מערכת הנשימה. למעשה הריח לא ממש חייב להיות עלינו.. מספיק שהרחנו את הבושם של מי שישב באוטובוס לידינו ואחרי שתי דקות הוא זורם גם אצלנו בדם.
לא יאומן איך כמות כל כך קטנה יכולה לעשות נזק רב. שימו לב שישנם מוצרי טיפוח אורגנים וטבעיים שמכילים חומרי בישום לרוב זה כדי להוזיל את עלויות המוצר. התחליף הטבעי לריח סינטטי הוא ריח טבעי שמופק מפרחים, פירות, שרף וענפים- שמנים אתריים שמופקים בתהליך זיקוק אמיתי והם טהורים, לכל צמח יש את איכויות הריפוי שלו ולכן צריך לבדוק שהשמנים בטוחים לשימוש ואינם מתנגשים עם בעיה רפואית כלשהי. העולם המערבי מצא דרך לקלקל גם את איכות השמנים האתריים שוב כדי להוזיל עלויות.. חלק מהשמנים מופקים בתהליכים זולים ומהירים כמו ממסים כימיקלים או דילול בחומרים שונים. כדי להפיק שמן ארומתי טהור נדרשת עבודה ידנית והתהליך לוקח זמן ודיוק, לכן העלות של הפקת שמן טהור היא יקרה ויש שמנים מסוימים שיכולים להגיע למאות דולרים לבקבוקון קטן.
עכשיו תכלס ריח טבעי מחזיק הרבה פחות זמן מריח סינטטי, הריח הטבעי מתפוגג מהר יותר.. אבל למי אכפת וגם מניסיון, לא רק שלי.. אחרי שהגוף מתנקה מהתמכרותו לריח סינטטי, הריח הזה הופך לבלתי נסבל. והריח הטבעי הנפלא הוא המועדף..

אפשר גם אחרת! קוסמטיקה בריאה לעור המופקת מחומרי גלם שמקורם בטבע. במרקחתא אנו מפתחים קוסמטיקה אורגנית באיכות מקסימלית והיא אינה מכילה חומרים מזיקים או סינטטיים. הפורמולות פותחו מתוך הקשבה לצרכים היומיומיים, תוך הקפדה על יעילות ופעילות המוצר על עור. מוצרינו בריאים, דואגים לאיזון העור וידידותיים למשתמש ולסביבה.
אני מסכימה שצריך להתרגל לקוסמטיקה הטבעית ויודעת שלוקח זמן לשנות הרגלים, כמו שימוש במוצרים שמקציפים פחות אך מנקים את הגוף והשיער לא פחות. המחירים גבוהים יותר כי אינם מיוצרים מפסולת של נפט והריחות הם ריחות טבעיים מפרחים ובשיטת הפקה יקרה וארוכה.
אולם, אחרי שמתרגלים למוצרי טיפוח טבעיים קשה לחזור לקוסמטיקה הרעילה ולריחות הסינטטיים. העור מתרגל למה שטוב לו, הופך להיות מאוזן ובריא יותר.